reklama

Rána na eFeMku

Vstávajú vtedy, keď má väčšina ľudí ešte hlbokú noc. Vstávajú preto, aby nám spríjemnili rána. Moderátorska dvojica Ego a Dominika a ich ranná šou Ráno na eFeMku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu

Aká bola vaša cesta do Rádia_FM? Ako dlho tam pracujete?

D: V Rádiu_FM som od marca 2007. Dobré veci sa dejú väčšinou náhodou a podobné to bolo aj s mojim vstupom do _FM. Centrum spravodajstva SRo hľadalo nových ľudí do tímu, tak som sa ako študentka žurnalistiky prihlásila na konkurz. O týždeň mi potom volala šéfka spravodajstva a ponúkla mi miesto externej správarky v Rádiu_FM. Dodnes si ten telefonát pamätám, bolo to tesne pred Vianocami, snežilo a skoro som odpadla.

E: Ja som v Rádiu_FM od jeho začiatku, tesne pred jeho vznikom som začal pracovať ako zvukár vo vtedajšom Rock FM. O tom, ako sa dostať do rádia som mal naivnú predstavu a jednoducho som poslal životopis s tým, že ma potrebujú. A naivná predstava bola správna, nie všetko v živote musí byť komplikované. Moderovať som začal až v Rádiu_FM. Prvé slová, ktoré som povedal ako rozhlasové dieťa súviseli s cestnou premávkou. Vera mi dovolila prečítať dopravný servis. A dobre urobila.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mali ste už predtým skúsenosti s prácou v rádiu? Kde ste začínali?

D: U nás doma v Partizánskom fungovalo regionálne rádio Hit FM, tam som začínala, keď som mala šestnásť. Moderovala som klasické bloky. Veľakrát to síce znamenalo, že spolužiaci išli po škole na pivo a ja som utekala vysielať, no boli to pre mňa dôležité a zásadné časy. Bolo to kreatívne prostredie, veľmi rada na to spomínam. Tam som bola kým ma nevzali ako správarku do Rádia_FM. Popritom som pracovala ešte v internetovom rádiu.

E: Prvýkrát som sa do rádia dostal pred desiatimi rokmi, začal som v internátnom rádiu na Šturáku v Mlynskej doline. Presvedčila ma kamarátka, ktorá ma zavolala na konkurz, vraj ich je málo. Ťažká situácia, hovoriť som nechcel, o technike vedel len to, ako sa vymieňa žiarovka. Začal som ako literárny redaktor. Veľakrát to znamenalo, že sme nešli do školy vôbec. Práve teraz robím doma veľké jarné upratovanie a našiel som lístok adresovaný na moju izbu A908, že ma vzali. Až dojímavé, lebo bez neho by som teraz sedel niekde v banke. Teda, nedojal ma od ľútosti. Bolo to úžasné obdobie. Raz prechádzal okolo riaditeľ internátu so slovami: „Robíte záujmovú činnosť, robíte? No tak nech nie sú zajtra pooblievané steny vínom."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Momentálne spoločne moderujete rannú šou Ráno na eFeMku. Už ste si na seba zvykli?

D: Po ľudskej stránke si nebolo na čo zvykať, Ego je aj v súkromí jedným z mojich najbližších priateľov, výhodou teda bolo, že sme vedeli, čo od seba čakať. Čo sa týka praktickej stránky, moderovanie vo dvojici je náročnejšie ako one man show, pokým si dvojica nájde svoju polohu a komunikačnú vlnu, trvá to. Ráno na eFeMku je pre nás veľmi dôležité a záleží nám na tom, aby sme odviedli dobrú prácu.

E: S Dominikou sa naše cesty naozaj zišli omnoho skôr. Máme rovnaké negatívne vlastnosti. Ale spojili nás aj pozitívne, je nesmierne blízky človek a rozumieme si. O to radšej som, že s ňou môžem pracovať. Pracovne si zvykať treba, máme na seba veľké nároky a očakávania. O to viac nás baví, keď sa prekvapujeme a nie je nič príjemnejšie ako začať ráno so smiechom. Navyše viem, že sa na ňu môžem stopercentne spoľahnúť a že uvarí tú najsilnejšiu kávu na svete. Ešte aj teraz mi tŕpne tvár.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Relácia počas svojej existencie menila formát, okrem Dominiky pribudli aj nové rubriky a hostia...

D: Formát relácie sa naozaj do veľkej miery zmenil, máme pravidelné rubriky ako Hrdina dňa, kedy každý deň pasujeme nejakú osobnosť do tejto úlohy a ponúkame odľahčený krátky biomedailón. Vo vysielaní je tiež rubrika o nových technológiách a IT, piatkové veselé správy, hudobná porovnávačka, ranná poradňa. Snažíme sa to vysielanie skrátka vypĺňať vecami, ktoré poslucháča nielen zabavia, ale majú aj nejakú informačnú hodnotu a takpovediac ho pripravia do dňa. Tešíme sa tiež z toho, že našu ponuku na vlastné rubriky prijali spisovateľ Michal Hvorecký a publicista Juraj Kušnierik, ktorí každý utorok dávajú poslucháčom knižné tipy a spoločenskú glosu na dianie v uplynulom týždni má u nás vždy v piatok šéfka Aliancie Fair-play, Zuzka Wienk. Je to príjemná spolupráca s príjemnými a rozhľadenými ľuďmi. Raz do mesiaca sa tiež snažíme ponúknuť živý koncert zo štúdia, zahrali u nás už napríklad Vetroplach, Longital či Diego. To je vždy príjemné prebúdzanie, tieto koncerty máme radi. A aj sa celkom bavíme na tom, ako skoro všetci hudobníci prídu v pondelok ráno ešte uzívaní a len jedným červeným okom vykukujú spod ofiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo je na rannom moderovaní najťažšie?

D: No moderovanie nie je jednoduché, navyše, ak to berieš zodpovedne a chceš ponúknuť aj nejaký obsah, treba na to veľa, veľa, veľa. Všetkého. Kreativity, informácií, prehľadu, skúseností. Je to dlhá cesta a ja sa snažím vnímať a učiť, čo hlava dá. Vďakabohu, v Rádiu_FM je veľa inšpiratívnych ľudí. No ak hovoríme konkrétne o ráne ako čase, je tu v porovnaní s tým, čo som teraz hovorila aj ten prízemnejší aspekt - vstávanie. Som vyslovene nočný typ, nie v zmysle žúrov a rozbíjačiek, ale mám rada tmu a nočnú atmosféru, film, knihu a hudbu najviac prežijem v noci. Aj upratujem najradšej v noci. Občas, keď sa večer trochu zabudnem, si síce ráno musím dať po sebe dve kávy, aby som vedela, že žijem, ale zvykla som si. Aj moje telo sa teší, že má pravidelný biorytmus. Aj keď Ego to má ťažšie, on vstáva o hodinu skôr.

E: Ja už ani neviem, už to robím dlho. Takže najťažšie je, keď mám voľno. Cítim sa nesvoj, že nie som v rádiu a po dlhšej pauze je ťažké nabehnúť opäť na ranný vstávací cyklus. Keď si ráno sadnem k mixážnemu pultu je to neopísateľne dobrý pocit. Niekedy nebolo ani pre mňa jednoduché vstávať tak skoro, ale organizmus sa nastaví a nie je to práca v bani. A keď je ťažšie ráno, tak aj mňa, tak ako našich poslucháčov príjemne naštartuje dobrá hudba z Rádia_FM. Ľúbime naše rádio, aj keď niekedy sa o šiestej musím premáhať, robím to rád.

Playlisty relácie Ráno na eFeMku sú pevné, nechýba vám možnosť vyberať si „vlastnú" hudbu?

D: Obsah rána občas doplníme nami vybranou pesničkou, ak je napríklad hudobný hrdina a nie je to práve (ako nedávno) Zora Kolínska, tak sa to dá. Inak sa ja osobne nad playlistami nezamýšľam, beriem ako fakt, že sú pevne dané a okrem večerných špeciálok na nich funguje celé vysielanie.

E: Na jednej strane máme toľko „povinností" že ďakujeme, že ani nemusíme zasahovať do playlistu, na druhej strane, vždy sa niečo po dohode s hudobným dramaturgom vpašovať dá. Každopádne s dramaturgom sme spokojní a tak si veselo zaspievame aj pri jeho výbere. Vtedy sú ale mikrofóny vypnuté, aby sme udržali počúvanosť.

D: Áno, občas si aj zatancujeme alebo máme najnovšiu zábavku, simulujeme počas niektorých pesničiek, že sme na nejakom veľkom otváracom ceremoniáli a celý si ho režírujeme. Scissor Sisters a Fire With Fire sú na to ideálni, pri nich máme premyslené už všetko, vrátane toho, kedy sa spustia na lanách tanečníci z Cirque du Soleil.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Končíte svoju prácu vtedy, keď polovica národa ešte len vstáva. Čo robíte po vysielaní?

D: Väčšinou ideme na kávu a zázvorový tonik do rozhlasovej kaviarne, zhodnotíme, aké bolo vysielanie, čo bolo dobré a čo zlé, to je taký pekný rituál. Potom pripravujeme ďalší deň, dáme si dokopy približný obsah, prípadne nahráme a postriháme hostí. Čiže nekončíme hneď o deviatej.

E: A potom si robíme radostný život. Aby sme načerpali inšpiráciu.

Máte okrem tejto práce v rádiu aj iný job?

D: Jasné, obaja máme aj ďalšie pracovné aktivity. Tento rok končím vysokú školu a popritom ešte robím nejaké veci pre televíziu.

E: Nedávno som začal robiť ako zvukár v dabingovom štúdiu. Robíme rozprávky a je to veľmi príjemné osvieženie pracovných aktivít a popri rannom moderovaní aj dobrý relax. Obdivujem veľké schopnosti a talent detských dabingových hercov, vedia to. A sem tam niečo napíšem o hudbe.

Tento rok ste si prvýkrát vyskúšali aj živé moderovanie z festivalu Pohoda. Dojmy?

D: Ego, ale aj Baláž a Hubinák, boli úžasní, keď som videla, ako to vysielanie fičí, ako sa z minúty na minútu dozvedeli, že o chvíľu príde nejaká kapela alebo interpret a dali vzápätí s nimi z fleku parádny rozhovor- to vôbec nie sú samozrejmé veci. Ja som live nemoderovala, bola som v Press centre s Máriom Gešvantnerom a odtiaľ sme robili vstupy o dianí na festivale. Plus som mala nejaké rozhovory, s chalanmi z Billy Barman alebo s SBS-kármi z detského kútika, tí boli veselí. Veľmi peknú Pohodu sme mali tento rok, tak rádiovo. Myslím, že to bolo v tom našom stane aj cítiť.

E: Najlepšie a najkrajšie. Táto Pohoda bola rozhodne najlepšia, boli to pre mňa úžasné dni. Spokojnosť aj so samotným festivalom, areálom, hudbou a možnosťami. Bezkonkurenčne. No a spokojnosť aj s vysielaním Rádia_FM počas Pohody. Bol aj stres, väčšinou sa poslucháči nepozerajú z očí do očí, ale bolo úžasné vidieť ich. Ľudí, s ktorými máte veľké spojenie, máte radi Rádio_FM a dobrú hudbu. Vlúpala sa mi do vysielania poslucháčka a odfotil som sa s Golden Filter. Spokojnosť. Najväčšia s tým, že sme celé rádio fungovali ako jeden veľký tím, každý priložil ruku k dielu, veľa sme sa nasmiali a je dobré si z času na čas pripomenúť, akých skvelých máte kolegov a ako ich máte radi. Hneď by som si dal ďalšiu Pohodu.

Ego, ty si uvádzal aj zákulisie odovzdávania cien Radio_Head Awards, kde si bol aj na obraze. Vnímal si ten rozdiel?

E: Určite áno, snažím sa nevyzerať ako paragraf a nerobiť chaotické pohyby ako bežne, ale v zásade v tom nevidím rozdiel. Skôr sú pre mňa výzva Radio_Head Awards ako také, pretože je to veľký a dobrý program, v tom je väčšia zodpovednosť. Vždy sa na ne veľmi teším, je to radosť podieľať sa na dobrom projekte a stretnúť toľko dobrých hudobníkov a ľudí naraz. Horšie je, keď nevieš nájsť niekoho konkrétneho v momente, keď ho potrebuješ do vysielania.

Nechceli by ste si vyskúšať moderovanie v televízii?

D: Mediálna práca ma baví, neviem si predstaviť, že by som mala pracovať v nejakej diametrálne inej oblasti, neurochirurgička už zo mňa koniec-koncov asi nebude, no moderovanie v telke asi nie je práve to, v čom by som sa momentálne videla.

E: Na takto položenú otázku určite odpovedám áno. Ale takisto to nie je môj sen a cieľ, v rádiu je to o väčšej pohode. Zatiaľ mám šťastie v tom, že sa živím tým, čo ma neskutočne baví, iné možnosti sú teda veľmi náhodné, nehľadám ich. V prípade, že by to bol dobrý projekt, vyskúšal by som. Ale keby ma bavila neurochirurgia, tak to tiež skúsim, má niekto chuť na operáciu?

Obrázok blogu

Pracujete v rádiu, kde je najdôležitejšia hudba. Počúvate hudbu Rádia_FM aj v súkromí?

D: V kuchyni mám veľké staré rádio, na ktorom je stabilne naladené Rádio_FM. Samozrejme, okrem toho fungujem aj na vlastnej hudbe, ale toho je, ako predpokladám, že aj u väčšiny poslucháčov_FM, veľa. Ale moja najnovšia čerstvá méta je obsiahnuť aspoň okrajovo operu. Priznávam, nie je to úplne ľahké, no myslím, že som na dobrej ceste, niektoré árie už sú doma.

E: Aj keď som niekedy mrzutý a nechce sa mi vstať, som šťastný, že môžem byť súčasťou Rádia_FM. Áno, hudba tohto rádia je mojou hudbou. Princíp nie je zložitý. Hudba je len jedna a záleží len na tom, čo od nej očakávaš. Nechcem hudbu, ktorá neruší, chcem hudbu, ktorá dáva. Rádio_FM hrá hudbu a teda hudbu, ktorú tvoria umelci, tak ako ju cítia a ktorej veria. A mňa inšpiruje. Čiže počúvam Rádio_FM aj mimo Rána na eFeMku a aj keď nepočúvam rádio, hudba ktorá hrá v mojom playeri by mohla znieť aj v Rádiu_FM.

Máte prehľad o tom, čo sa deje na hudobnej scéne alebo ste len pasívni poslucháči?

D: Pracujeme v hudobnom rádiu, každý z nás by mal mať hudobné obzory na inej úrovni ako pasívny poslucháč. Zdôrazňujem slovo pasívny, lebo veľa aktívnych poslucháčov nášho rádia je v hudbe doma a majú naozaj prehľad a sú veľmi hudobne citliví. Aj pre nás je to však zásadná oblasť a sledujeme, čo sa v hudobnom svete deje z profesionálneho i súkromného záujmu.

E: Netrúfal by som sa porovnávať s kolegami, ktorí vyslovene pracujú s hudbou a prinášajú novú hudbu, ale snáď nejaký prehľad mám. Surfujem a hľadám. Celkom som spokojný aj s tým, že som obklopený ľuďmi, ktorí majú radi hudbu a veľmi ma inšpirujú. Objavujeme spoločne. No vrana k vrane sadá. Ale priznám sa, že niekedy ani len netuším ako sa číta meno interpreta, ktorého sme práve odohrali. To je čaro pestrosti. Stačí mať oči otvorené a uši čisté.

Rádio_FM má novú reklamnú kampaň. Čo na ňu hovoríte?

D: Tešíme sa z nej. Mne osobne sa veľmi páči aj hudobná zložka, kapela !!! a song Heart Of Hearts, kto nevidel, odporúčam pozrieť si v nejakej dobrej kvalite live vystúpenie, zimomriavky všade.

E: Vždy sa zabavím na slove „nevypnem" v príslušnom spote. Vraj to hovorím ja, ale použili na mňa nejaký Jamrich efekt, tak ma ani vlastná mama nespoznala. Mimochodom, keď ju spomínam, hneď v prvý deň ako sa kampaň objavila v printoch mi volala a chválila. Našla v novinách toho dobitého týpka a vraj ju to hneď zaujalo a keď si preštudovala, tak sa zasmiala. Kampaň sa mi páči, rozprúdila aj debatu medzi spokojnými a nespokojnými a to je asi tiež dobre.

Prečo počúvať Rádio_FM?

D: Nech budeme dôvody akokoľvek racionalizovať a dávať vysvetľovačky cez hudbu a obsahy, ktoré inde nie sú, najviac je to podľa mňa o tom, že to treba skrátka cítiť. Že si Rádio_FM. Aspoň pre mňa je to o tom.

E: Ako človek, ktorý má rád hudbu a ktorý nepočúva rádio iba preto, aby mu niečo šveholilo a gagotalo pri uchu, asi na túto otázku neviem odpovedať. Pre mňa je odpoveď samozrejmá a jednoznačná, nie je iná voľba. Tak azda pre inšpiráciu a dobrý pocit z peknoty, ktorá nie je lacná. Ale to už mudrujem. Každý nech robí ako mu chutí, veď hudba je o tom.

Aký je Vančo riaditeľ?

D: Prístupný a ľudský. Žije rádiom, niekedy mám pocit, že už aj zreničky má v tvare podčiarkovníka. Ale takých je v Rádiu_FM veľa.

E: Podľa mňa to nemá podčiarkovník, to má na Derricka. Máme ho radi. Väčšinou :)

Foto: Janka_FM, Dominika & Ego

Jana Šlinská

Jana Šlinská

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  1x

music is my religion... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu