reklama

Martina Slováková, talentovaná individualistka

Fotiť začala na videokameru a teraz točí videá na fotoaparát. Študuje na VŠVU a spolupracuje s Rádiom_FM, neziskovkou Voices i nadáciou Pontis. Nedávno natočila klip pre Puding Pani Elvisovej. Martina Slováková.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
foto: ms
foto: ms 

Ako prváčku na základnej škole ju rodičia prihlásili na súkromné hodiny do ateliéru trnavských výtvarníkov, manželov Balážovcov. Paralelne s tým, ako sa menila koncepcia ich kurzov, vyvíjala sa i Martina a formovalo sa jej budúce smerovanie. Pôvodne chcela ísť študovať žurnalistiku, neskôr zistila, že by sa rada venovala grafickému dizajnu. A niekde medzitým prišla na to, že najradšej pracuje sama. Energia, ktorú musím investovat do projektu pokiaľ na ňom pracujem individuálne ma ubíja menej, než pasovanie sa s nezodpovedným prístupom druhých a so strážením ich výkonov. Neskutočne ma irituje komótnosť a nespoľahlivosť iných, a tak častokrát dobrovoľne preberám velenie i zodpovednosť na vlastné plecia," hovorí Martina. Na tých pleciach má toho naozaj dosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte v treťom ročníku na strednej bola presvedčená, že ide na dizajn, nakoniec všetkých prekvapila prihláškou na fotografiu. „Po dvoch rokoch štúdia na Katedre fotografie a nových médíí som prestúpila na Katedru intermédií a multimedií k doc. Daučíkovej do Ateliéru videa a multimediálnej tvorby. Tam som i dnes." Štúdium na VŠVU je šesťročné, Martina je momentálne v bakalárskom štvrtom ročníku. „Na pozadí koncepcie štúdia na VŠVU viem pochopiť a akceptovať, prečo je bakalársky program postavený ako štvorročný. No súkromne, pre mňa ako človeka, ktorý sa popri štúdiu snaží pracovať a byť v kontakte s realitou, to začína byť pridlhé. Ale to bude skôr môj osobný problém. Nie som prototypom bežného študenta."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

foto:pino

Martina nie je prototypom bežného študenta ani v zmysle flákania školy a žúrok, mimo školy totiž toho robí naozaj dosť. Začalo to spoluprácou s Rádiom_FM, pre ktoré pripravovala video z Pohody č.14. Medzičasom sa táto spolupráca rozrástla aj o Radio_Head Awards, kde Martina v roku 2010 točila sprievodné videá k jednotlivým kategóriám a tento rok k tomu pribudli aj jingle a komplet motion grafika. Neskôr prišli dve nové ponuky na spoluprácu, Martinu oslovila Nadácia Pontis a nezisková organizácia Voices. Pre Voices vyrábam v prvom rade Hudobné úlety. Veľmi sa z toho teším, baví ma to a perspektívne mi to tiež zapadá do portfólia mojich súčasných i budúcich aktivít. Komunikujem predovšetkým s Pinom a Andy. Oni dvaja dramaturgicky vyberajú kapely, dávajú dokopy podklady a scenár, zabezpečujú produkciu. Na mieste kladie Andy otázky a Pina čoraz častejšie zneužívam ako zvukovú supervíziu." S Pinom spolupracovala aj mimo Hudobných úletov, natočila klip jeho domovskej kapele Puding Pani Elvisovej. Úspešný singel Gramatika tak dostal aj vizuálnu podobu. Samotné natáčanie s PPE trvalo jeden deň, ďalšie dva dni sa potom sama doma zneužívajúc celú rodinu trápila s písmenkami. „To bolo časom pomerne frustrujúce, keďže slabiky sú v obraze minimálne, ale ich výroba trvala najdlhšie a bola neuveriteľne vyčerpávajúca. Strih mi trval dve prebdené noci, tretí večer som (s hotovým klipom) skončila na pohotovosti so zápalom očných spojiviek. Ale stálo to za to," hovorí Martina a spoluprácu s kapelou si pochvaľuje. Natočenie oficiálneho videoklipu pre etablovanejšiu a populárnejšiu kapelu bolo pre ňu totiž čosi ako splneným snom. „Svoj premiérový klip som spravila pre PPE, s mimoriadne úspešnou odozvou. Pino mi dva dni po jeho premiére povedal, že chcú odo mňa ešte nejedno video na aktuálny album. Pocity? No výborné! Splnený sen a otvorené nové dvere." A ako to už chodí, všetko je so všetkým spojené a na základe týchto spoluprác oslovila Martinu aj Miška Bednárová, ktorá stojí za známou slovenskou značkou Puojd. Práve o novej kolekcii Puojdu pre slovenské hokejistky natočila potom Martina dokument Hokejky na Puojde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viac než dva roky pracovala v lokálnej televízii v Trnave, kde ako kameramanka robila hlavne spravodajstvo. „Točila som všetko - futbal, hokej, pivné pochody, telenákupné relácie i priame prenosy nedeľných omší. Vizuálne i obsahovo to bolo úplne mimo toho, čomu sa dnes venujem, ale naučilo ma to veľmi veľa. A tiež som mala prehľad o dianí vo svojom rodnom meste a stala sa i pasívnym fanúšikom Spartaka Trnava :) " Dnes okrem spomínaných spoluprác venuje i voľnej tvorbe. Tam je najčastejším námetom mladšia sestra, ku ktorej má blízky vzťah. Martina má dve mladšie sestry, jednu o 2 roky, druhú o 14 rokov. Keď sa do rodiny narodil najmladší prírastok, rodičia kúpili kameru, na ktorú začala Martina fotiť. Postupne začala mladšiu sestru fotiť vedome a cielene. „Ona i náš intezívny vzťah veľmi výrazne ovplyvnili moju tvorbu, rozmýšľanie i prístup vôbec. V rámci svojej voľnej tvorby sa často odvolávam na detské prežívanie a vlastnú minulosť. S menšou sestrou mám neohraničeno rozfotený taký priebežný, povedzme, subjektívny dokument a tiež ju používam vo svojich videách. A čo je úplne perfektné, možno i vďaka môjmu vplyvu tvorí i sama - hudbu, animované videá, básničky, scenáre a kúzla."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Momentálne napriek všetkým spoluprácam je jej prioritou ukončiť vysokú školu, no teší sa najmä na obdobie po škole. „Potom sa naplno a prioritne budem môcť venovať aktivitám, na ktorých pracujem už dnes. Nepochybujem, že to má perspektívu, neustály progres túto moju víziu živí."

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

foto: petra vlčková

foto na titulke: paulína mačáková

Martinu nájdete tu:

http://www.slovakova.sk/

http://www.vimeo.com/slovakova

http://www.facebook.com/pages/Martina-Slov%C3%A1kov%C3%A1/132402753475779

Jana Šlinská

Jana Šlinská

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  1x

music is my religion... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu